Etusivu Tilannekuva Verotuksen tilannekuva Verotuksen tilannekuva Tälle sivulle on koottu hallitusohjelman verolinjausten lisäksi yritysten kannalta merkittävien verouudistusten tilannekuvat. Päivitetty 17.04.2024 klo 15:11 Hallitusohjelman Verolinjaukset 2023-2027 Mitä huhtikuun kehysriihestä odotettavissa? Menoleikkaukset etusijalla Veronkorotuksia ehdotetaan vasta, jos menoleikkauksilla ei saada tarvittavia vaikutuksia aikaan. Budjetin alijäämä on kuitenkin niin suuri, että veronkorotuksia on odotettavissa. Tavoitteena myös saada kannustimia kasvuun. Päälinjat Tiivis veropohja, matala verokanta. Ennustettava, vakaa verojärjestelmä. Ei veroteta sitä mitä halutaan lisää (työ), vaan sitä mitä ei haluta (haitat). Työnteon esteitä poistettava. Tavoitteena koulutuksen arvonnousu. Uuden ajan teknologiaan panostetaan: 4 mrd € investointiohjelma toteutetaan. Keskustelussa investointeihin kannustava yritysverotus. Veikkaus: mitä veroja ei kiristetä Työn verotusta ei kiristetä. Yritysten ja yrittämisen verotusta ei kiristetä. Listaamattomien yritysten osinkoverotuksen osalta epäselvyyttä. Hallitusohjelmassa kirjattu, ettei kiristetä, mutta kova paine veronkorotuksiin. Veikkaus: verotus kiristyy näiden osalta Sähkön ja liikenteen verotuksen muutoksia mietitään. Sähköautojen verotus kiristyy. Alv:n korotuksia tulossa, mutta varsinkin ruoan arvonlisäveron nosto poliittisesti hankala kysymys. Kiinteistöverotuksen arvostamisuudistus tullaan toteuttamaan. Ei tarkoitus kerätä lisää veroja, mutta niin tulee käymään. Terveysvero (sokeri, transrasvat, ym.) Haittaverot, kuten tupakka, alkoholi. Verotukia karsitaan. Kaivosmineraaliveron korotusta ja lisäveroluokkaa valmistellaan. Hallitusohjelman Verolinjaukset 2023-2027 Teknologiateollisuus ry:n verotavoitteiden toteutuminen Alla on kuvattu teknologiateollisuuden strategiakärkien kautta eri verolinjausten… Työn tekemisen edellytykset Onnistumiset Ansiotuloverotuksen keventäminen kaikissa tuloluokissa. Avainhenkilöverotus Muutto- ja asettautumiskulut verovapaata ansiotuloa Vaikutamme Marginaaliverotuksen ei ylitä 50 prosenttia Etätyön verotus Digivihreän siirtymän nopeuttaminen Onnistumiset Energiaverotuksen muutoksissa huomioidaan yritysten kilpailukyky Vaikutamme Liikenteen rahoituksen ja verotuksen kokonaisuudistus tekeillä hallituskaudella Innovaatioiden tukeminen Onnistumiset Pysyvä T&K verokannustin Hallitus luo selkeän vision EU-veropolitiikan halutusta suunnasta (mitä tarkoittaa konkreettisesti) Vaikutamme Koneiden ja laitteiden nopeutetun poiston jatkamisesta ei ole hallitusohjelmakirjausta Yrittämisen ja omistamisen edellytykset Onnistumiset Yritysten ja yrittämisen verotusta ei kiristetä Listaamattomien yritysten osinkoverotusta ei kiristetä Perintöveron maksuaikaa pidennetään 10 vuoteen Ei mainintaa sukupolvenvaihdoksen verotuksen kiristämisestä Ei mainintaa taloudellisen työnantajan käsitteestä Ei mainintaa arvonnousuverosta Verotus on selkeää ja ennakoitavaa Verotuksen digitalisaatio Vaikutamme Mahdollisen kiinteistöveron uudistuksen oltava kohtuullinen Kaivosmineraaliveron lisäkorotuksen valmistelu Valmistelussa Kiinteistöverotus – riskinä verojen huomattava nousu Olemme koonneet yhteen valmistelussa olevat kiinteistöverotuksen uudistamista koskevat ehdotukset kiinteistöveron alarajan nostosta ja kiinteistöverotuksen arvostamisuudistuksesta. Sääntelyn tavoitteet Eriyttää maapohjan kiinteistöveroprosentti yleisestä kiinteistöveroprosentista. Korjata kiinteistöjen verotusarvojen ja käypien arvojen eriytymistä pitkällä aikavälillä. Kohtuulliset muutokset kiinteistön omistajille. Tavoite ei ole kiristää kiinteistöverotusta. Keskeiset vaikutukset Teollisuuden ja kaivannaistoiminnan rakennukset +44 %, varastot +14 % veronkorotukset. Arviot perustuvat olettamaan, että kunnat laskevat veroprosenttiaan vastaavasti, jotta kuntien verotulot eivät kasva. Maapohjan veroprosentin alarajaa on jo nostettu, joten arvio ei toteudu. Kohtuuttomia veronkorotuksia. Käyvän arvon pohjana olevat tilastojen ja lukujen määräytyminen ei ole läpinäkyvää tai tarkastettavissa. Oikaisuvaatimukset tulevat lisääntymään. Uudet rakennustyypit ja niille määritellyt keskimääräiset uudelleenrakennuskulut eivät vastaa todellisuutta (mm. kylmät pressuhallit) Elinkeinoelämän viesti Kiinteistöverotuksesta tehtävä kokonaisarviointi. Jo toteutunut maapohjan kiinteistöveroprosentin alarajan nosto Maapohjan kiinteistöveroprosentin alarajan nosto (0,93 %:sta 1,30 %:iin) on ristiriidassa vanhan esityksen kanssa. Muutos nostaisi automaattisesti alarajaa käyttävien kuntien kiinteistöveroa. Ehdotuksen suunta päinvastainen vanhan hallituksen esityksen kanssa. Verotusarvojen korotukset ovat ristiriidassa muutosten kohtuullisuuden tavoitteen kanssa, vaikka tavoite sinällään on ymmärrettävä. Vaikutusarviota ei tehty yritysten osalta. Ikävähennykset ja siirtymäsäännöt muutettava yrityksille kohtuullisempaan suuntaan. Vaikuttamisen toimenpiteet Teknologiateollisuus vaatii kaikkien kiinteistöverouudistusten yhteistä kokonaisvaikutusten arviointia. Arvostamisuudistus tulee palauttaa takaisin valmisteluun tai siitä täytyy luopua. Teknologiateollisuuden kannat tuotu kuulemisissa ja tapaamisissa esiin. Säädöksen aikataulu Suomessa KeskustelussaValmisteluHallituksen esitysLausunnotLakiEduskunta vko 22/2024Luonnos odotettavissa maaliskuussa 20242025? Voimaansaatettu T&K-verovähennys – muista hyödyntää! Yrityksillä on 1.1.2023 lähtien ollut mahdollisuus vähentää verotuksessa omasta T&K-toiminnasta aiheutuneet palkkakulut sekä ulkopuolelta ostetut T&K-palvelujen kustannukset. 1.1.2024 lähtien yrityksillä on lisäksi oikeus tehdä ylimääräinen lisävähennys edelliseen vuoteen verrattuna lisääntyneestä T&K-toiminnasta. Sääntelyn tavoitteet Tukea yritysten T&K-toimintaa. Keskeiset vaikutukset 1.1.2023 lähtien yritykset ovat voineet tehdä 50 % lisävähennyksen T&K-kuluistaan. Vähennyksen perusteena olevien kulujen on oltava vähintään 10 000 € ja enintään 1 000 000 €. 1.1.2024 lähtien yritykset voivat tehdä ylimääräisen 45 %:n lisävähennyksen T&K-toiminnan lisääntymisen osalta edelliseen vuoteen verrattuna enintään 1 000 000 € kokonaiskuluihin asti. Yritykset voivat tehdä myös tutkimuslaitosten, yliopistojen ja korkeakoulujen kanssa tehtävistä yhteistyöhankkeista enintään 150 %:n lisävähennyksen enintään 1 000 000 € kuluista. Elinkeinoelämän viesti Verovähennykset on toteutettu elinkeinoelämän aloitteesta. Vaikuttamisen toimenpiteet Teknologiateollisuus tekee töitä sen eteen, että yritykset hyödyntäisivät T&K-verovähennyksiä. Säädöksen aikataulu Suomessa KeskustelussaValmisteluHallituksen esitysLausunnotLakivoimaan 1/2023 Voimaansaatettu Perintöverotus – uudistuksia Sääntelyn tavoitteet Perintöveron maksuaikaa pidennetään 10 vuoteen. Lisäksi selvitetään perintöveron korvaamista omaisuudenluovutusvoiton verotuksella. Ei kirjausta sukupolvenvaihdoksen verotuksesta. Keskeiset vaikutukset Perintöveron maksuun saa 10 v lisäaikaa. Viivästyskorko 7,5 % alkaa kuitenkin juosta heti. 10 vuoden aikana veroa ei tulla hakemaan ulosottoteitse tai merkitsemään verovelkarekisteriin. Elinkeinoelämän viesti Viivästyskorkoa tulee laskea selvästi. Myös lahjaverotus tulee lisätä pidennetyn maksuajan piiriin. Sukupolvenvaihdosverotusta ei saa kiristää (eikä näin ole tässä yhteydessä ehdotettukaan). Vaikuttamisen toimenpiteet Pidetään asiaa esillä poliittisissa tapaamisissa. Säädöksen aikataulu Suomessa KeskustelussaValmisteluHallituksen esitysLausunnotLakivoimaan 1/2024 Yhteystiedot Lisätietoja Uudistuva teollisuus Volanen Maria Johtava asiantuntija Teknologiateollisuus Ry +358 405323744 maria.volanen@teknologiateollisuus.fi
Uudistuva teollisuus Volanen Maria Johtava asiantuntija Teknologiateollisuus Ry +358 405323744 maria.volanen@teknologiateollisuus.fi