Siirry sisältöön
Etusivu Lobbauksen avoimuusrekisteri

Lobbauksen avoimuusrekisteri koskee eduskuntaan ja ministeriöihin kohdistuvaa pitkäjänteistä lobbaamista 

Lobbauksen avoimuutta lisäävä avoimuusrekisterilaki tuli voimaan 1.1.2024. Avoimuusrekisterin tavoitteena on parantaa eduskunnan ja ministeriöiden päätöksenteon avoimuutta. Rekisterin avulla pyritään myös torjumaan epäasiallista vaikuttamista valtiotason toimijoihin. 

Päivitetty 26.07.2024 klo 10:33
Eduskuntatalo ikkunan läpi kuvattuna.
Valtioneuvosto.
  • Avoimuusrekisteriin ilmoitetaan eduskuntaan ja ministeriöihin kohdistuvasta pitkäjänteisestä ja suunnitelmallisesta vaikuttamistoiminnasta eli lobbaamisesta.
  • Vaikuttamistoiminta on yhteydenpitoa, jolla pyritään vaikuttamaan asiaan tai päätöksentekoon edistämällä tiettyä etua tai tavoitetta.
  • Avoimuusrekisterin tarkoitus on tuoda esiin merkittävää ja ammattimaista vaikuttamistoimintaa, kuten suurten yritysten, isojen kansalaisjärjestöjen, työmarkkinajärjestöjen ja muiden ammattimaista edunvalvontatyötä tekevien edunvalvontajärjestöjen vaikuttamistoimintaa. 
  • Ilmoitusvelvolliset tekevät itse ilmoitukset avoimuusrekisteriin harjoittamastaan vaikuttamistoiminnasta ja sen neuvonnasta.
Kaksi henkilö kättelevät toisiaan, kuvituskuva.

Vaikuttaminen

Mitä avoimuusrekisteristä kannattaa tietää?

Keitä rekisteri ja raportointi koskee? 

Organisaatioita, jotka tekevät eduskuntaan ja ministeriöihin kohdistuva pitkäjänteistä ja suunnitelmallista vaikuttamistoimintaa. Se ei koske organisaatioita, jotka tekevät vain pienimuotoista vaikuttamista.

Jos organisaatiolla on kalenterivuoden aikana enintään viisi yksittäistä yhteydenottoa vaikuttamistoiminnan kohteisiin, sen ei tarvitse rekisteröityä ja raportoida toiminnastaan. Jos taas viiden yhteydenottokerran raja ylittyy kalenterivuoden aikana, toimijan täytyy rekisteröityä avoimuusrekisteriin. 

Rekisteröityminen 

Rekisteröinti-ilmoituksessa ilmoitetaan organisaation perustiedot kuten y-tunnus, toiminimi, päätoimiala ja yleiskuvaus toiminnasta. Rekisteröinti on tehtävä viimeistään vaikuttamistoiminnan eli lobbauksen tai sen neuvonnan aloittamispäivänä. 

Kun avoimuusrekisteri otetaan käyttöön vuonna 2024, kaikkien jo vaikuttamistoimintaa tekevien on rekisteröidyttävä aikavälillä 1.1.–31.3.2024.

HUOM! Ilmoittaudu rekisteriin, jos yrityksesi tekee vaikuttamistoimintaa eduskuntaan ja ministeriöihin yli viiden kontaktin verran vuodessa. Kaikkien jo vaikuttamistoimintaa tekevien on rekisteröidyttävä aikavälillä 1.1.–31.3.2024.

Raportointi 

Valtiotasoista vaikuttamistyötä tekevien toimijoiden tulee rekisteröityä ja ilmoittaa toiminnastaan kahdesti vuodessa avoimuusrekisteriin (toimintailmoitus). Myös vaikuttamistoiminnan muutoksista ja lopettamisesta pitää ilmoittaa avoimuusrekisterissä. 

Toimintailmoitus tehdään kahdesti vuodessa:

  1. tammi–kesäkuun vaikuttamistoiminta ilmoitetaan heinä–elokuussa
  2. heinä–joulukuun toiminta ilmoitetaan tammi–helmikuussa

Toimintailmoituksessa ilmoitetaan vaikuttamisen kohteet, yhteydenpidon aiheet ja yhteydenpitotavat. 

Vuodesta 2026 alkaen lobbaajat ilmoittavat toimintailmoituksessa myös edellisen vuoden vaikuttamistoiminnan taloudelliset tiedot. 

Koulutuksia ja materiaalia:

Eteläranta 10 Kauppatorilta kuvattuna.

Kohtaatko poliitikkoja Teknologiateollisuuden toiminnan yhteydessä?

Toimi silloin näin

  • Jos kohtaat Teknologiateollisuuden toiminnassa (esimerkiksi hallituksessa tai työryhmissä) poliitikkoja, et ole velvollinen tekemään siitä rekisteri-ilmoitusta.
  • Kaikki Teknologiateollisuuden järjestämä vaikuttaminen on Teknologiateollisuuden raportointivastuulla.